خدمات 24 ساعته

تهران، پاسداران بوستان نهم پلاک ۱۱۹
درمان جوش صورت

آنچه می خوانید...

جوش های صورت از جمله مشکلات پوستی هستند که ممکن است در هر سنی برای خانم ها و آقایان ایجاد شود. این جوش ها ظاهر صورت را نا زیبا میکند و ممکن است جای آن به صورت طولانی مدت بر روی پوستتان باقی بماند. در این مطلب قصد داریم شما را با انواع جوش های صورت و روش های درمانی آن آشنا کنیم. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

انواع جوش های صورت

جوش های صورت در اولین دسته بندی به دو نوع التهابی و غیر التهابی تقسیم می شوند.

جوش های غیر التهابی

جوش هایی که شما با عنوان جوش های سر سیاه و سر سفید می شناسید در دسته انواع جوش های غیرالتهابی قرار می گیرند. یک نکات مثبت که در خصوص جوش های غیر التهابی وجود دارد این است که درمان آسان تری نسبت به جوش های التهابی دارند.

جوش های التهابی

در جوش های التهابی به دلیل وخیم تر شدن وضعیت پوستی درمان پیچیده است و باید مدت زمان طولانی روند درمانی ادامه دار شود تا به طور کامل جای جوش ها بهبود پیدا کند. انواع جوش هایی که جزء جوش های التهابی معرفی می شوند: جوش های پاسچول، ندول و وپاپول است.

ویژگی های انواع جوش های صورت

جوش های سرسفید: این نوع جوش ها بسیار شایع هستند و زیر مجموعه انواع آکنه قرار می گیرند. در صورتی که منافذ پوستی به هر دلیلی دچار انسداد شود جوش های سر سفید سر بر می آورند و سطح صاف پوست از بین می رود.

انواع دلایلی که باعث می شود منافذ پوست دچار انسداد گردد:

• افزایش میزان چربی پوست
  • ایجاد تغییرات هورمونی
  • ایجاد باکتری در بافت پوست

این نوع جوش ها را نباید تخلیه کنید زیرا که باعث برجای ماندن محل جوش می شود.

جوش های سر سیاه: جوش هایی که سرسیاه هستند در اثر انسداد فولیکول های مو به واسطه چربی های اضافی پوست یا سلول های مرده پوست شکل می گیرند.

جوش های پاپول: زمانی که پاپول در صورت ایجاد می شود شاهد برجستگی قابل توجهی در صورت هستید که رنگ آن صورتی یا قرمز است.

این نوع از جوش نیز زمانی که چربی یا سلول های مرده در بافت پوست تجمع پیدا کند ظهور می یابد. ترکاندن آن ها و تخلیه کردن چربی های موجود در آن باعث تشدید وضعیت می شود و ممکن است که از نقطه دیگری مجدد این جوش سر برآورد.

درمان جوش صورت

پاسچول: پاسچول ها جوش های چرکی بزرگی هستند که رنگ اطراف برجستگی قرمز است اما رنگ بخش های میانی آن به رنگ سفید یا زرد است.

پاسچول ها علاوه بر این که روی صورت نمایان می شوند در بخش هایی همچون، قفسه سینه و کمر نیز شکل می گیرند.

زمانی که منافذ بسته شده بافت پوستی آلودگی ناشی از تجمع سلول های ایمنی و باکتریایی پیدا کند شاهد ظاهر شدن جوش های پاسچول هستیم.

ندول ها: به برجستگی های گوشتی قرمز رنگ که بافت محکمی دارند و برخلاف جوش های قبلی در بخش های عمیق تر پوست شکل می گیرند ندول یا ندولار گفته می شود.

انواع روش های درمانی جوش ها

یکی از مهم ترین نکات در خصوص از بین بردن جوش ها این است که هرگز نباید خودتان اقدام به ترکاندن آن ها و تخلیه مایعات و باکتری های داخل آن کنید. زیرا زمانی که باکتری های آن خارج می شود به سایر بخش های صورت و منافذ صورت منتشر شده و عاملی در جهت تشدید وضعیت پوستی می گردد. به همین دلیل هرگز بدون مشاوره و راهنمایی بهترین متخصصین و کلینیک های زیبایی اقدام به از بین بردن جوش های پوستی نکنید.

در ادامه انواع روش های از بین بردن جوش های صورت را خواهیم آورد:

درمان جوش های سر سیاه و سر سفید: همانطور که گفتیم جوش ها در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند و هر کدام از آن ها با توجه به ویژگی هایی که دارند باید روش متناسبی در جهت از بین بردن آن ها در پیش گرفته شود.

بهترین راهکار برای بهبود وضعیت جوش های سر سیاه و سر سفید و از بین بردن آن ها روش دارو درمانی است. بهترین کلینیک های زیبایی دارو هایی را تجویز می کنند که به صورت موضعی باید استفاده شود. این دارو ها در ابتدا به تخلیه جوش ها و در نهایت به از بین بردن دلایلی که موجب جوش شده اند کمک می کنند.

برای درمان جوش های التهابی از جمله پاپول ها روش های مختلفی وجود دارد. در مواردی شاهد هستیم که دارو های ضد بارداری یا آنتی بیوتیک تجویز می شود. افرادی که در دوران عادت ماهیانه جوش های زیادی را در سطح پوست مشاهده می کنند عمده روشی که در جهت کاهش و بهبودی آن ها در پیش گرفته می شود استفاده از قرص های ضد بارداری است. قرص های ضد بارداری تاثیر مستقیمی در کاهش میزان چربی دارند. به همین دلیل با کاهش چربی بافت پوست جوش ها نیز کاهش پیدا می کنند.

برای درمان جوش های پاسچول به دلیل اینکه مایعات عفونی و باکتریایی در این نوع جوش بیشتر است آنتی بیوتیک نیز تجویز خواهد شد. در نهایت روند بهبودی با سرعت بیشتری طی خواهد شد.

درمان ندول ها: در بخش قبلی گفتیم که جوش های ندول در عمق بیشتری از سطح پوست تشکیل می شود. به همین دلیل نمی توان از روش های موضعی برای درمان این دسته از جوش ها استفاده کرد. بنابراین مهم ترین کاری که متخصصین انجام می دهند این است که آن ها را تخلیه کنند. بهترین روشی که در این موارد بکار گرفته می شود استفاده از انواع لیزر های استاندارد برای تخلیه و بیرون آوردن چرک داخل جوش ها است. البته تجویز قرص های ضد بارداری و دارو هایی که شامل بنزوئیل پراکسید می شود نیز در درمان مثمر ثمر خواهد بود.

آنتی بیوتیک های قوی نیز برای از بردن باکتری های تجمع یافته نیز نقش مهمی ایفا می کند.
ممکن است پزشک از روش های مختلفی برای درمان جوش کمک بگیرید، شما با یک جلسه مشاوره و صحبت با پزشک میتوانید بهترین روش درمانی را آغاز کنید.

درمان خانگی انواع جوش ها

بسیاری از افراد تصور می کنند که روش های سنتی می تواند در از بین بردن جوش ها موفق تر عمل کند. اما شواهد نشان می دهد که بسیاری از افراد با انجام راهکار های سنتی با مشکلاتی جدی روبرو شده اند. از جمله برجای ماندن محل جوش ها از عمده مشکلاتی است که موجب می شود افراد به کلینیک های زیبایی مراجعه کنند و خواستار از بین بردن آن ها باشند.

بنابراین توصیه می کنیم که پیش از این که مشکلات و معضلات جدی تری برای شما ایجاد شود در همان مراحل ابتدایی به متخصصین مربوطه مراجعه کنید تا علت و ریشه اساسی شکل گیری جوش های مختلف تعیین شود. در نهایت روش های درمانی متناسب برای شما بکار گرفته خواهد شد.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را در زیر این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

کلینیک تخصصی پوست و مو تهران نوین

کلینیک تخصصی پوست، مو، زیبایی و لیزر تهران نوین با اخذ مجوز رسمی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دومین شعبه خود را در سال ۱۳۹۸ تأسیس کرد. هدف ما استفاده از جدیدترین و پیشرفته ترین دستاوردهای دانش و تکنولوژی در محیطی مدرن و آرامش بخش برای ارائه بهترین خدمات در حوزه پوست، مو و زیبایی و مطابق با استانداردهای FDA و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران می باشد. این کلینیک با بهره گیری از همکاران متخصص و مجرب در رشته های فوق تخصص جراحی پلاستیک، پوست، مو، زیبایی و لیزر و تغذیه و رژیم درمانی خدمات خود را ارائه می دهد.